Home Tips og tricks Korrekturlæsning

Korrekturlæsning

408
0

Har man en virksomhed, der markedsfører sig online eller i aviser og lignende, er det vigtigt, at det man skriver er korrekt faktuelt, men sandelig også grammatisk. At en artikel fremstår fuldstændig fejlfri er simpelthen blot endnu et fingerpeg om, at man kigger på en virksomhed, der har styr på tingene. Desuden sikrer man sig også mod misforståelser, hvis man henter en ind, der på professionelt plan læser korrektur. Måske tænker man: Så store misforståelser, kan der altså ikke ske, bare på grund af dårlig grammatik, men det kan der faktisk. Tag for eksempel følgende sætning: Jeg kan lide at bage min familie og mine hunde. Sætningen bliver straks mindre makaber, hvis man sætter kommaer: Jeg kan lide at bage, min familie og mine hunde.

 

Undgå at sortere nogen fra

Der findes, som det nok er mange bekendt, folk, der går rigtig meget op i det danske sprog og sprogbruget. Det ville nok ikke komme bag på nogen, hvis nogle af disse mennesker sorterede noget fra – alene på grund af en dum stavefejl eller mangel på nutids-r. Til gengæld hører man nok aldrig om nogen, der fravælger et produkt, fordi deres salgstale simpelthen var skrevet alt for godt. Derfor kan man altså ligeså godt helgardere sig mod det pedantiske sprogpoliti.

 

Send et godt signal

Dog handler det mest af alt om, som kort berørt, at man sender et godt signal. Man skal gerne udadtil fremstå som om, at man hverken har fejl eller mangler. Det gælder selvfølgelig også – måske endda i særlig grad, hvis man sideløbende markedsfører i et land, der taler et fremmedsprog. Har man for eksempel et afsnit på sin hjemmeside, der er på engelsk, tysk eller noget helt tredje, er det en kæmpe fordel, hvis det er skrevet rigtigt. Det giver tryghed for dem, der kommer udefra at vide, at det pågældende firma behersker deres sprog.